Skip to main content

Frans van der Veen is brandonderzoeker in de regio’s Flevoland & Gooi en Vechtstreek. Hij vertelt over zijn werk en over het thema energietransitie in het Regionaal Beleidsplan Flevoland & Gooi en Vechtstreek 2025-2028.

“Als brandonderzoekers kijken we naar verschillende aspecten van een brand, met als doel om erachter te komen of preventieve maatregelen wel gewerkt hebben zoals ze hadden moeten werken. Denk bijvoorbeeld aan een brand in een groot kantoorgebouw of een ziekenhuis. Tijdens de bouw worden in dit soort gebouwen preventieve voorzieningen getroffen die ervoor zouden moeten zorgen dat brand of rook zich minder snel verspreiden. Als tijdens een incident blijkt dat dit niet of niet voldoende gewerkt heeft, willen we begrijpen waarom, zodat we met die kennis preventie kunnen verbeteren. Het verslag van het brandonderzoek delen we met de ploeg die ter plaatse is gegaan, maar ook regiobreed met de rest van de collega’s in de regio, en landelijk met de ‘communities of practice van het NIPV’.  

Tijdens een brandonderzoek kijken we uiteraard ook naar de effectiviteit van de brandweerinzet en wat we kunnen leren om zelf zo veilig en effectief mogelijk te werken. Dat is extra belangrijk in de huidige tijd met ontwikkelingen die grote invloed hebben ons werk. Een bekende ontwikkeling is de toenemende elektrificatie van onze samenleving. Daarom is dit ook een belangrijk thema in ons Regionaal Beleidsplan. Ga maar eens bij jezelf na hoeveel oplaadbare apparaten je in je leven hebt. Dat gaat over mobiele telefoons en laptops die inmiddels in vrijwel ieder huishouden te vinden zijn, maar het kan ook gaan over de deurbel, een draadloze lamp of een accuboormachine. En natuurlijk elektrische fietsen en elektrische auto’s. Al dat soort apparaten hebben een accu die je niet ‘regulier’ kunt blussen. Dat betekent dat we anders moeten acteren als brandweer, en het heeft ook gevolgen voor andere partners -zoals bijvoorbeeld bergers- die je bij een uitruk tegen kunt komen.  

Ik herinner me de brand met elektrische auto’s op het parkeerterrein van Walibi in juli 2023. Daar vatten zes elektrische auto’s vlam en waren daardoor 6 dompelbakken nodig om de auto’s en hun accu’s onder water te brengen. In heel Nederland zijn er dertig van dat soort bakken, dus dat stelt zo’n berger ook voor een logistieke uitdaging. Om maar te zwijgen over hoeveel water dat kost. Op basis van onderzoek denken we dat we een accubrand efficiënter zouden kunnen blussen als we rechtstreeks water in de accu zouden kunnen brengen. Maar dat vraagt technische aanpassingen in het ontwerp. Dit soort zaken en meer bespreken we met elkaar en onze partners in de Community of Practice Batterypacks. Het liefste zitten we als brandweer aan tafel in de ontwikkelfase van nieuwe producten. Zodat we in de ontwerpfase al mee kunnen denken en adviseren over hoe in een crisissituatie de nood- en hulpdiensten hun werk kunnen doen.” 

Terug